Umíte rozpoznat workoholismus?

Umíte rozpoznat workoholismus?

S označením workoholika se v současné době prakticky nikdo neztotožní. Jedná se o závislost, která škodí jak jeho nositelům, tak i lidem, kteří s daným člověkem přichází do kontaktu. V tomto článku se dozvíte, podle čeho workoholika rozpoznat.

 

Ne každý usilovně pracující je workoholik

Pracujete hodně? Jste v neustálém zaneprázdnění? Stěžujete si stále na nedostatek času? Rozhodně nejste jediní. Všechna tato fakta jsou totiž v naší společnosti zavedenou a ctěnou normou. S nálepkou workoholika se přitom ztotožní pouze málokdo.

Neznamená to však, že každý usilovně pracující musí být nutně workoholik. Někteří lidé ve svém životě krátkodobě zintenzivňují své pracovní nasazení, aby něčeho dosáhli a splnili si své sny. Nebo existují lidé, kterým jejich práce přináší obrovský smysl. Jedná se o jejich vášeň a naplňuje je tolik, že často ztrácejí pojem o čase.

TIP: Chcete se stát koučem osobního rozvoje? Absolvujte 3měsíční praktický výcvik, který vás naučí, jak vést úspěšnou praxi.

Workoholici většinou prací utíkají sami od sebe a od problémů ve svém životě. Je pro ně mnohem jednodušší zavalit se prací než řešit problémy ve vztazích s partnerem či jejich blízkými.

 

Podle čeho rozpoznat workoholika?

Každý z nás je pochopitelně jiný. Platí však, že workoholiky spojují určité vzorce chování, podle kterých je můžete rozpoznat. Níže uvádíme několik z nich.

  • Neustálá práce, boj a úspěch symbolizují pro workoholiky vnitřní nutnost, kterou staví na první příčku ve svém hodnotovém systému.
  • Workoholiky spojuje skutečnost, že v sobě mají mimořádně silný pocit, že se musí snažit, aby byli alespoň trochu dostateční.
  • I když workoholik dosáhne určité mety, je to pro něj málo ve srovnání s metou, která ještě dosažena nebyla.
  • Workoholici velmi často trpí strachem z vlastní bezmoci.
  • Nepřijímají žádnou kritiku, která se týká jejich pracovních a životních návyků.

 

6 tipů, jak se workoholismu vyhnout

Zřejmě všichni se shodneme na tom, že workoholismus není zdravý a že bychom se mu měli snažit vyhýbat. Je pochopitelné, že žádný zaručený návod na to neexistuje. Každý z nás je totiž jedinečný a zároveň tím nejlepším odborníkem na sebe samé. Níže uvedené tipy proto berte pouze jako možná doporučení.

  • Pokud máte děti, dávejte jim pocit, že jsou plně milované. A ne pouze ceněné s ohledem na výkon, který v běžném životě podávají.
  • Workoholismus nepředstavuje hrdinství, ale závislost, která může špatně skončit. Čas od času proto pamatujte na to, abyste se zastavili a podívali na své životní návyky.
  • Jestliže onemocníte, věnujte čas pořádnému odpočinku a důsledné léčbě. Nežeňte se okamžitě do práce.
  • Pečujte o sebe v návaznosti na své potřeby. Poslouchejte své tělo a vnímejte jednotlivé signály.
  • Myslete na pravidelnou dovolenou. Odborníci radí, že byste měli absolvovat alespoň jednu 14denní dovolenou každý rok.
  • Nezapomínejte pečovat o své vztahy. Mluvte se svými blízkými a travte čas rodinou i přáteli.

Pro více článků ze světa osobního rozvoje navštivte web www.marketahamrlova.cz.




Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Opiště prosím bezpečnostní kód