Trápí vás syndrom vyhoření? Tohle jsou jeho nejčastější spouštěče

Trápí vás syndrom vyhoření? Tohle jsou jeho nejčastější spouštěče

Syndrom vyhoření neboli burnout syndrom je častým problémem v moderní společnosti. Souvisí hlavně s vyšším pracovním nasazením, přetížením a stresem. Jedná se o psychické i fyzické vyčerpání, které může vést i k velice závažným psychickým problémům. Jaké jsou nejčastější spouštěče syndromu vyhoření a jak se jim vyhnout, aby u vás burnout neměl šanci?

 

Hlavní spouštěč číslo 1: Frustrace

O tom, co znamená pojem frustrace, si asi říkat nemusíme. Ale jak je možné, že se s ní v rámci pracovního života můžeme tak často setkat? Frustrace může vzniknout hned z několika důvodů. Prvním z nich je porovnávání sebe sama s kolegy a pocit, že jim nesaháte ani po paty. Šéf je stále chválí, dává jim těžké úkoly, možná se s nimi dokonce přátelí i mimo práci. A vy jste mezitím přehlíženi a na pochvalu abyste čekali, jak je rok dlouhý. Syndrom vyhoření pak v takovém případě už klepe na dveře.

Neměli byste se však poddávat pocitům méněcennosti. Důvody, proč šéf dává přednost jiným, nemusí vůbec pramenit z vaší pracovní „neschopnosti“. Pokud se snažíte svou práci vykonávat svědomitě, na nic jiného nehleďte a nenechte si zviklat své sebevědomí.

Frustrace také může pramenit z toho, že práci nestíháte, nebo že vás naopak nebaví a nenaplňuje tak, jako všechny kolem vás. Frustrace pak často vede ke stresu.

 

Hlavní spouštěč číslo 2: Stres

Nejčastěji skloňovaný spouštěč syndromu vyhoření je stres. Jakmile jste v práci nervózní, máte stažený žaludek nebo nemůžete v noci v klidu spát, stali jste se jeho obětí. To, že jste občas nervózní kvůli tomu, že nestíháte nějaké uzávěrky, je normální. Ale dlouhotrvající stres už je opravdový problém.

Jak poznáte, že stres přerostl v syndrom vyhoření? Budete se cítiti neustále vyčerpaní, bez energie, budete podráždění, bez nálady, po práci nebudete mít chuť na žádné další aktivity a dost možná začnete být k věcem kolem sebe lhostejní.

To může vést ke vzniku různých závislostí, ale také k úzkostem či depresím. Jakmile proto začnete pociťovat tyto problémy, měla by přijít léčba burnout syndromu. V prvopočátcích to můžete zkusit sami. Naučte se relaxovat, uvolnit mysl, užívat si maličkostí a ideálně si najít nějaký koníček.

Při vážnějších případech mohou pomoci speciální terapie. Měli byste také zvážit dlouhodobější volno nebo změnu pracovního místa. Noví lidé a nové prostředí může pomoci.




Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Opiště prosím bezpečnostní kód