Trápí vás bolest bederní páteře? Co za ní může a jak se jí zbavit

Bederní páteř, tvořená pěti největšími obratli páteře, nese a rozkládá váhu těla a přenáší pohyb z nohou na trup. Vyžaduje se od ní co největší stabilita a je nejvíce namáhanou zádovou partií. A čas od času nám dá pekelně pocítit, že bychom jí měli věnovat větší pozornost. Co nejčastěji stojí za její bolestí? Jak se jí zbavit? A ideálně, jak se jí vyhnout?

Trápí vás bolest bederní páteře? Co za ní může a jak se jí zbavit

Co může za bolest bederní páteře?

Bolesti bederní páteře vznikají nejčastěji v důsledku dlouhodobého přetěžování a setrvávání v pozici, která je pro páteř nevýhodná. Ač si to vůbec neuvědomujeme, často ve stoje, v sedě i při běžných činnostech nesprávně držíme tělo nebo některé pohyby vykonáváme nesprávně a nakládáme páteři mnohem více, než dokáže snést.

Jaké konkrétní příčiny za bolestí beder hledat?

  • Degenerace meziobratlových plotének – projevuje se především u starších lidí, ploténky se s věkem obrušují, obratle tlačí na některé nervy, což způsobuje bolest.
  • Svalová nerovnováha / dysbalance – přetížení některých zádových svalů a ochabnutí jiných trápí především mladší generaci
  • Akutní bederní ústřel / ischias – prudkou bolest omezující pohyb vyvolává prudký pohyb nebo otočení, nepřirozené zvedání těžkých věcí nebo zánět sedacího nervu.
  • Onemocnění vnitřních orgánů – tupá bolest vycházející zevnitř, kterou ucítíte po zatlačení na bolestivé místo a rychlém povolení, indikuje onemocnění ledvin.

 

Jak proti bolesti bojovat?

Během bolestivé ataky je jakýkoliv pohyb obtížný a extrémně bolestivý. Než se obnoví základní hybnost, je dobré dodržovat klid na lůžku, dopřávat zádům suché teplo a nebát se analgetik.

Po odeznění nebo zmírnění akutní bolesti je potřeba zahájit další terapii. Zkušený lékař nebo fyzioterapeut po odhalení pravé příčiny bolesti doporučí vhodné procedury jako masáže nebo navrácení obratlů do původní polohy.

Nejúčinnější zbraní proti bolestem je ale rozcvičování a pravidelné provozování vhodných cviků. Ty by se měly provádět pomalu a tahem. Samozřejmým předpokladem úspěšného omezení bolesti je také korekce správného držení těla, především sedu, ve kterém trávíme nejvíce času.

 

Prevence je účinnější než léčba

Příjemnější než se potýkat s akutními problémy, obcházet doktory a všemožná vyšetření nebo polykat prášky, je bolesti předcházet. Dodržujte několik zásad a s bolestí beder se nemusíte nikdy setkat.

  • Těžká břemena zvedejte vždy z podřepu, vstávejte plynule. Zátěž nesou nohy, ne záda.
  • Máte sedavé zaměstnání? Dlouhé sezení prokládejte častými procházkami po kanceláři. Pečlivě si vyberte kancelářskou židli, nastavte výšku stolu, židli občas prostřídejte s gym balonem.
  • Trávíte pracovní dobu na nohách? Stůjte rovně, nevyhazujte kyčel na jednu stranu, mírně podsaďte pánev a mírně prohněte bedra.
  • Důležitá je i poloha ve spánku. Páteř by měla ležet v rovině, podepřená kvalitní matrací, která není příliš měkká ani příliš tvrdá. Vyvarujte se spaní na břiše, ideální je ležení na boku.
  • Pravidelně se věnujte cvičení. Ideální sporty nepřetěžující bederní páteř jsou plavání, kalanetika, jóga i obyčejná chůze.
  • Konzumujte vyváženou stravu, která vás zbaví nadváhy a pomůže udržovat optimální hmotnost. Vyvarujte se kouření, nadměrnému pití alkoholu i kávy.
  • Relaxujte! Nejen fyzicky, ale i psychicky. Jak známo, nežádoucí napětí v zádech způsobuje i stres, napětí a obavy.
  • Záda udržujte v teple!
  • Choďte v botách s měkkou podrážkou nebo s tlumícími vložkami do bot.




Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Opiště prosím bezpečnostní kód