Podzim a polévky – tyto by v jídelníčku neměly chybět!

Podzim a polévky – tyto by v jídelníčku neměly chybět!

Už naše babičky říkaly, že polévka je grunt a nedaly na ni dopustit. Ani dnes by toto teplé jídlo plné důležitých živin nemělo na našem jídelníčku chybět. Kromě toho, že nám dodá spoustu vitamínů a minerálů, pomáhá také s hydratací a skvěle tak doplňuje pitný režim. Teď na podzim si dopřejte syté a výživné polévky, které obstojí i jako hlavní jídlo. Přinášíme vám tipy na dvě takové pochoutky.

 

Pórková polévka se sýrem a brokolicí

Pórek je ideální podzimní surovinou, která se v české kuchyni dokonale zabydlela. Obsahuje spoustu cenných látek a navíc získáte „za pár korun hodně muziky“. A jak z něj připravit chutnou polévku? V hrnci na lžíci oleje osmažte cibuli, pórek, bramboru a dva stroužky česneku. Po pěti minutách podlijte 125 ml suchého bílého vína, chvíli povařte, pak přidejte litr zeleninového vývaru a nahrubo nakrájenou brokolici. Přiveďte k varu a po dalších deseti minutách odstavte. Rozdrobte 75 gramů sýra s modrou plísní a dohladka rozmixujte. Všechno nechte ještě na mírném ohni prohřát. Podle chuti osolte a pak podávejte. Na servírování si dejte záležet, polévku rozdělte do misek, posypte opraženými mandlovými lupínky a ještě sýrem, pokapejte olejem a k přikusování si přichystejte toasty.

 

Batátový krém

V podzimním jídelníčku by neměly chybět ani batáty. Jsou totiž doslova nabité vitamíny a minerály, které podporují imunitu a působí proti depresím. Milujete-li nasládlé chutě, pak si z těchto sladkých brambor, zkuste připravit batátový krém. Oloupejte 800 gramů batátů, očistěte dvě mrkve a obojí nakrájejte na větší kusy. Vyskládejte na plech, posolte a pokapejte olivovým olejem. Vložte do trouby a pečte asi půl hodiny na 200°C. V mezičase najemno nakrájejte dvě cibule a nechte ve větším hrnci zesklovatět. Poté přidejte tři stroužky česneku, špetku mletého zázvoru, koriandru a římského kmínu. Zatímco se vám vše bude restovat, oloupejte a na osminky rozkrájejte dvě jablka a přidejte k cibuli. Opékejte asi deset minut, poté přilijte trochu zeleninového vývaru a přiveďte k varu. Přidejte upečenou zeleninu z trouby, opět zalijte vývarem a vařte. Rozmixujte na hladký krém, přilijte 100 ml 12% smetany, podle chuti osolte a opepřete. Všechno nechte ještě chvíli na ohni prohřát. Na talíři ozdobte nasekanou pažitkou a zakysanou smetanou a servírujte s topinkami.

Příprava těchto lahodných krémů není nijak obtížná, hravě ji zvládne i ten, kdo není ve vaření zrovna dvakrát „kovaný“. A s tyčovým mixérem to bude úplná hračka. S tímto šikovným pomocníkem totiž můžete pracovat přímo v hrnci na plotně, bez zbytečného přelévání do jiných nádob. Skvěle vám poslouží třeba ruční ponorný mixér RM-201 od společnosti Orava vyrobený z nerezové oceli. Potěší vás svou jednoduchou obsluhou i kompaktním designem, který umožní mixovat i v menší nádobě nebo hrníčku. Disponuje dvěma rychlostmi a ostrým sekacím nožem, který najde využití při sekání zeleniny, bylinek nebo sýrů. Zvládá však i šlehání smetany, pěny nebo vaječných bílků. Ušetří vám tak spoustu práce i času!




Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Opiště prosím bezpečnostní kód